سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا را در هر نعمتى حقى است ، هر که آن حق از عهده برون کند خدا نعمت را بر او افزون کند و آن که در آن کوتاهى‏روا دارد خود را در خطر از دست شدن نعمت گزارد . [نهج البلاغه]
پرسش مهر 9

 

بشر همیشه برای آسایش خود و دیگران بدون قانون و مقررات اجتماعی نبوده است و از ابتدای خلقت جهت رفاه خود و دیگران به ضرورت مقررات چه به صورت آداب و رسوم و چه به صورت قانون مدوّن اذعان داشته است . احتمالاً قدیمی ترین و فراگیرترین قوانین ، اولین بار در کشور بابل و به دست « حمورابی » تنظیم شده باشد . منشور جهانی که او صادر کرد ، بیشتر به اموری مانند : افترا قسم دروغ ، رشوه دادن به قاضی ، بی عدالتی در قضاوت ، روابط ارباب و رعیت ، حقوق تجاری ، حقوق خانواده  ، آزاد بودن مردم و مساوی بودن بابلی و غیر بابلی بود .

کورش کبیر در پنج قرن قبل از میلاد ، منشوری قابل توجه و دارای قوانینی مترقّی نسبت به زمان خود صادر نمود . . بعد از کورش ، قوانینی که توسط مجلس سنای روم به نام الواح ده گانه صادر شد . همچنین افلاطون مدینه فاضله ای خیالی و قوانینی که باید در آن اجرا شود ترسیم کرد و در کتاب جمهوریت به رشته تحریر در آورد . در سال 1945 با تشکیل سازمان ملل ( جامعه ملل ) و تدوین منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر سیر نهضت قانون گذاری جهت خدمت به مردم و رفاه جامعه انسانی تکمیل شد . ( منبع : روابط اجتماعی ، چاپ موسسه فرهنگی منادی تربیت )

 



سیده فرحناز حسینی ::: چهارشنبه 87/7/24::: ساعت 9:13 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :75380

>> درباره خودم <<
پرسش مهر 9
سیده فرحناز حسینی
پاسخ به سئوالات رییس جمهور محترم

>>لوگوی وبلاگ من<<
پرسش مهر 9

>>موسیقی وبلاگ<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>طراح قالب<<